تاثیرات مهاجرت اقلیمی بر افزایش قیمت مسکن در گیلان


تاثیر مهاجرت آب و هوا بر افزایش قیمت مسکن در گیلان

اقتصاد 24:– اعضای هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه گیلان قیمت مسکن در استان را تابعی از قیمت مسکن در کشور عنوان کردند.
دکتر نادر زالی عصر جمعه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود. مهاجرت از ایالت های دیگر به ایالت و افزایش تقاضای خرید از سوی ساکنان غیربومی بر قیمت مسکن در ایالت تاثیر گذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه گیلان در 2 تا 3 دهه گذشته درگیر چالش مهاجرت اقلیمی بوده است، افزود.

او روشن کرد. نسل جوان بدون توجه به سخت کوشی و مسئولیت پذیری و فداکاری نسبت به سرزمین، مانند نسل گذشته در مهاجرت و تغییر محل زندگی سخت گیری نمی کند و آسایش محل را برای تحمل شرایط سخت سرزمین مادری ترجیح می دهد، به همین دلیل است که در چند دهه اخیر مهاجرت در داخل سرزمین و بین استان ها آسان شده و عملاً به یک روند رو به رشد تبدیل شده است.
ب.

وی گیلان را یکی از مقاصد مهم اقلیمی مهاجران داخلی دانست و گفت: «این ایالت پناهگاهی برای مهاجرانی است که در ابتدا به دلیل شرایط آب و هوایی محدود هستند و اولویت آنها در زندگی در نظر گرفتن مطلوبیت ویژگی های جغرافیایی است نه اقتصادی. بنابراین آن دسته از مهاجرانی که اولویت آنها اشتغال یا ملاحظات اقتصادی است، عمدتاً به تهران و شهرهای بزرگتر مهاجرت می کنند، اما واضح است که مهاجران استان گیلان، راحتی مکان را بر اقتصادی ترجیح می دهند.

مهاجرت گیلان بر بازار مسکن در این ایالت تاثیرگذار است

وی شرایط گیلان و استان های شمالی را از استان های مختلف نام برد و گفت: وی ادامه داد: قطب مهاجرت این استان بر بازار مسکن تاثیر می گذارد و شاهد تقاضا و فشار مضاعف بر بازار مسکن در شهرها و حتی روستاهای استان های شمالی هستیم و این نشان می دهد که شرایط بازار مسکن در استان گیله قابل مقایسه با استان های دیگر به ویژه استان هایی با اقلیم کویری و گرم و خشک نیست.

ب.

او ادامه داد. وی افزود: شاید بتوان ادعا کرد که در 10 سال گذشته قیمت مسکن نسبت به بازارهای رقیب به ویژه ارز و طلا کمتر افزایش یافته است و طبیعی است که در شرایط خاص آن عقب ماندگی مسکن جبران شده و بازارها به تعادل می‌رسند.
وی ادامه داد: در بیست سال گذشته قیمت طلا در کشور 200 برابر و قیمت آپارتمان 100 برابر شده است. اگر مزیت های جغرافیایی گیلان و فشار افزایش تقاضا در بازار مسکن را به این موارد اضافه کنیم، می توان پیش بینی کرد که دهه پیش رو، دهه پرتلاطمی در بازار مسکن گیلان خواهد بود.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه گیلان نیز به تبعات افزایش قیمت مسکن اشاره و اعلام کرد. اکنون که قیمت مسکن افزایش یافته، سطح درآمدی طبقه متقاضی مسکن به اندازه افزایش قیمت نیست. بنابراین تقاضا با عرضه فاصله زیادی دارد و کل درآمد مردم توان رقابت با تورم و جهش قیمت کالاها را ندارد، بنابراین در کوتاه مدت رکود بر بازار مسکن حاکم خواهد شد که در حال حاضر در رکود است.


ادامه مطلب جدیدترین قیمت آپارتمان در مناطق مختلف تهران


او ادامه داد. به تدریج با تعدیل درآمدها و افزایش قدرت خرید مردم، بازار دوباره تعادل پیدا می کند و به وضعیت ثابتی می رسد. چندین سال به همین منوال می ماند و همین چرخه در چند دهه اخیر ادامه دارد.
ب.

وی با بیان اینکه احتمال رونق مجدد بازار مسکن از سال 1404 با مولفه های فعلی اقتصاد ایران وجود دارد. طبیعتاً تا آن زمان سرمایه‌گذاران می‌توانند از رکود استفاده کرده و سرمایه‌گذاری لازم را برای تولید مسکن و عرضه آن به بازار در سال 1404 داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه به دلیل گرانی مسکن و ناتوانی خانواده ها، اجاره مشترک چند خانوار در حال تبدیل شدن به یک سبک زندگی نوظهور است و بیم فراگیر شدن این پدیده جدید وجود دارد، تصریح کرد:

این کارشناس گفت: در سال 1384 گفته شد که مسکن مهر می‌تواند مشکل مسکن را برای همیشه حل کند و در دهه آینده کسی به مسکن نیاز نداشته باشد و آپارتمان‌های گران قیمت از بازار مسکن حذف شود، اما تا کنون بیش از 15 سال می گذرد و بازار مسکن دچار تحولات بسیاری شده است که برخی از آنها به ویژه آخرین آن در تاریخ بازار مسکن کشور بی سابقه بوده است.
وی معتقد است: اکنون می توان نتیجه گرفت تا زمانی که دولت بخش مسکن در کشور را مدیریت کند، بازار مسکن ساماندهی نخواهد شد.