روند نزولی دلار فردا هم ادامه دارد؟


روند نزولی دلار

اقتصاد 24-امروز اول مردادماه قیمت دلار ۴۰۰ تومان کاهش یافت و ۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. بازار خالی از خبر است و معامله گران این کمبود خبر را به مژده تعبیر می کنند. به گفته آنها، توافق نانوشته برجام که در میان بازیگران بازار پیچیده ارز شنیده می شود، قیمت دلار را در محدوده نزولی قرار داده است.

پیش از این کارشناسان اقتصادی محدوده حمایتی ارز آمریکایی را 48 هزار تومان اعلام کرده بودند. با شکست این منطقه محدوده بعدی قیمت 47200 تومان است. به گفته آنها شکست منطقه 47 هزار تومانی، انتقال اخبار مساعد در حوزه برجام را برای تسریع در کاهش قیمت دلار می طلبد.

فعالان بازار ارز می گویند قراردادهای نانوشته و منتشر نشده برای بازار دلار جذاب است. این خبر اگرچه باعث کاهش قیمت دلار شد اما تاثیری بر صادرات و واردات کالاهای کشور نداشت، بنابراین موقتی است.

دست سیاستمداران تا کجا برای کنترل قیمت دلار باز است؟

در همین راستا، برزو حق حسین کارشناس اقتصادی با اشاره به قیمت 53 و 54 هزار تومانی به عنوان ارزش ذاتی دلار به تجارت نیوز گفت: در حال حاضر خواسته سیاست گذار این است که قیمت دلار را سرکوب کرده و آن را به زیر ارزش ذاتی برساند؛ بنابراین اجازه نمی دهد که قیمت دلار به تدریج کاهش یابد. در راهرو 40 هزار تومان.»

وی با بیان اینکه دست سیاستگذار برای مهار رشد قیمت دلار باز است، خاطرنشان کرد: شاید در هفته جاری قیمت به کانال 47 هزار تومانی برسد، اما هر چه به اواسط تابستان نزدیکتر شود فشردگی بهاری قیمت دلار شدیدتر می شود و حفظ فاصله بین قیمت و ارزش ذاتی دشوارتر می شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: باید انتظار داشت که قیمت دلار به سمت کانال 50 هزار تومانی حرکت کند.چون دست سیاستمدار برای ادامه این سیاست باز نیست.

وی اظهار داشت: تفاوت قیمت نقدی دلار با ارزش ذاتی این اسکناس بالای 10 درصد است و این اشتباه است. زیرا حفظ این فاصله دوام نخواهد داشت و منجر به انقباض بهاری دلار می شود.

حق شناس افزود: با فشرده شدن بهار قیمت دلار و نزدیک شدن به روزهای پایانی جهش تابستانی، قیمت این اسکناس افزایش یافته و شاید از ارزش ذاتی خود بالاتر رفته و به حباب مثبت تبدیل شود.

عکس العمل بازار به اخبار منفی

اگرچه در روزهای اخیر اخبار منفی مبنی بر افزایش تنش میان ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس منتشر شد، اما این خبر چندان توجهی به بازار نکرد و نتوانست بر قیمت دلار تاثیر بگذارد.

اخباری که در پایان هفته مبنی بر آزاد شدن تحریم ها برای دریافت پول برق صادراتی ایران به عراق به بازار رسید، از سوی تجار به عنوان تاییدی بر توافق موقت ایران و آمریکا تلقی می شود. لذا معتقدند بازار چپ پر است. علاوه بر این، شروع ماه محرم و کاهش تقاضا نیز به بازارساز برای کاهش قیمت دلار کمک کرده است.

گل سرسبد تهران در کاهش قیمت دلار

کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار ممکن است با اخبار مثبت وارد کانال های پایین تری شود. با این حال، در ماه گذشته نیز اندکی کاهش یافته است. از نظر آنها شوک های قیمتی در کوتاه مدت بر بازار ارز تاثیر می گذارد. اما این کاهش موقتی است و باید منتظر افزایش قیمت دلار باشیم.

امروز قیمت دلار در بازارهای اطراف نیز کاهش قیمت دلار در تهران را به دنبال داشت. قیمت درهم امارات به 13 هزار و 300 تومان رسید و 80 تومان کاهش یافت. دلار سلیمانیه نیز با قیمت 47 هزار و 530 تومان معامله شد و 170 تومان کاهش یافت. دلار هرات نیز 100 تومان کاهش یافت و 48 هزار و 160 تومان معامله شد.

منبع: اخبار تجارتی