یادگیری در خواب؛ واقعیت علمی یا دروغ تبلیغاتی؟


1402 24 جولای 3:22 بعد از ظهر

در این مقاله با ما همراه باشید تا تمام زوایای یادگیری خواب، آزمایشات مربوط به آن، بهبود فعالیت مغز در طول خواب و تاثیر یادگیری خواب بر زندگی را بررسی کنیم.

سال هاست که دانشمندان در حال مطالعه و تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده در مورد خواب و فعالیت مغز در این دوره بوده اند.

آیا مغز انسان توانایی یادگیری چیزهای جدید در هنگام خواب را دارد؟ آیا امکان ذخیره اطلاعات در حافظه بلند مدت با استفاده از راهبردهای یادگیری خواب وجود دارد؟ بهترین روش مطالعه در هنگام خواب چیست؟ آیا یادگیری زبان کشورهای دیگر هنگام خواب امکان پذیر است؟

در این مقاله سعی کردیم بر اساس اطلاعاتی که تا سال ۲۰۲۳ در مورد نحوه عملکرد مغز در هنگام خواب به دست آمده و با کمک نتایج تحقیقات انجام شده در مراکز علمی و تحقیقاتی معتبر جهانی به این سوالات یک بار برای همیشه پاسخ دهیم.

یادگیری در هنگام خواب

طبیعتاً علم مدرن برای بررسی تمام زوایای فعالیت مغز انسان کافی نیست و هر روز شاهد اکتشافات علمی جدید در این زمینه هستیم; در نتیجه، در آینده ای نه چندان دور، ممکن است بسیاری از مطالب ذکر شده در زیر نادیده گرفته شوند یا تأثیر آنها مهمتر تلقی شود. اخبار را دنبال کنید و پاسخ سوالات خود را بیابید.

آیا یادگیری هنگام خواب امکان پذیر است؟

برای پاسخ به این سوال، به نتایج تست های ارائه شده در این سوال تکیه می کنیم:

آزمایش های محققان بیمارستان عمومی ماساچوست با همکاری کارشناسان دانشگاه براون:

دانیل رابین، دکترای مرکز MGH، می‌گوید: دانشمندان مدت‌هاست می‌دانستند که پدیده‌ای به نام «بازپخش رویداد» در طول خواب رخ می‌دهد. اما این پخش مجدد چگونه کار می کند؟

تکرار این مکانیزمی است که مغز برای دسته بندی اطلاعات جدیدی که در طول خواب وارد حافظه می شود انجام می دهد. بر اساس این مکانیسم، اطلاعات مهم تری در حافظه بلندمدت ذخیره می شود، در حالی که اطلاعات کمتر مهم با اطلاعات قبلی در قسمت کوتاه مدت مغز جایگزین می شود. تا کنون موضوع بازیابی فقط در موش های آزمایشگاهی با آزمایش هایی مانند ماز انجام شده است. اما آیا این نوع یادگیری مشابه نحوه یادگیری انسان است؟

رابین، کش و همکارانش یک مرد 36 ساله مبتلا به تتراپلژی (فلج هر 4 دست و پا) را برای مطالعه عملکرد مکانیسم بازیابی رویداد در قشر حرکتی مغز انسان استخدام کردند. این شخص (با نام آزمایشگاه T11) به دلیل تتراپلژی نمی توانست اندام فوقانی و تحتانی را حرکت دهد.

در این آزمایش، دستگاهی که سیگنال‌ها را از قشر حرکتی دریافت می‌کند نام‌گذاری می‌شود دروازه ذهن (Brain Gate؛ اختراع و توسعه روزانه این دستگاه فرصتی نادر برای پیشرفت علوم اعصاب و درک نحوه عملکرد مغز انسان در هر فرد را فراهم می کند. همه این اطلاعات برای توسعه یک سیستم عصبی دیگر استفاده خواهد شد. فناوری های احیا کننده) T11 متصل این دستگاه اطلاعات حرکت مغز را پردازش کرده و از طریق یک فرستنده بی سیم به موس و صفحه کلید کامپیوتر ارسال می کند.

در این مطالعه از T11 خواسته شد تا فعالیت ذهنی مشابه بازی SIMON را انجام دهد (این بازی الگوهای مختلف چراغ های چشمک زن را نشان می دهد و از بازیکن می خواهد که آنها را به خاطر بسپارد). تنها کاری که T11 باید انجام می داد این بود که به این فکر می کرد که چگونه بازو را حرکت دهد تا این سیگنال های مغزی توسط دستگاه Brain Gate گرفته شده و به کامپیوتر منتقل شود.

یادگیری در هنگام خواب

در همان شب، تمام فعالیت در قشر حرکتی مغز T11 ثبت شد و به صفحه کامپیوتر منتقل شد. نتیجه این انتقال باور نکردنی بود. صفحه کامپیوتر دقیقاً همان الگوهایی را نشان می دهد که T11 قبلاً در حین بازی Simon تجربه کرده بود. دانیل رابین گفت که این داده‌ها مستقیم‌ترین شواهدی هستند که نشان می‌دهد مکانیسم بهبودی در طول خواب انسان وجود دارد.

کش در مورد اهمیت این انتقال‌ها گفت: «امیدواریم بتوانیم از این اطلاعات برای کمک به ایجاد رابط‌های بهتر مغز و رایانه و یافتن مدل‌هایی استفاده کنیم که به افراد کمک می‌کند در موقعیت‌های پریشان سریع‌تر و مؤثرتر یاد بگیرند، کنترل را به دست آورند. در واقع نظر این دانشمند در مورد ساخت دستگاه Brain Gate برای کمک به معلولان بود.

یادگیری در هنگام خواب

در این مطالعه، بیشتر تکرارها در طول خواب موج آهسته یا خواب عمیق رخ داده است.

نتیجه گیری از آزمایش محققان بیمارستان عمومی ماساچوست با همکاری کارشناسان دانشگاه براون:

در طول خواب، مغز انسان رویدادهایی را که در طول روز برای ما اتفاق افتاده است با استفاده از مکانیسم بازیابی رویداد سازماندهی می کند. هر چه عمیق‌تر بخوابیم، مکانیسم تکرار فعال‌تر می‌شود، دسته‌بندی موضوعات و به خاطر سپردن آن‌ها به طور گسترده‌تری انجام می‌شود.

آیا یادگیری اطلاعات جدید در هنگام خواب امکان پذیر است؟

فعالیت مغز ما در طول خواب و پردازش اطلاعات مشکلی آشکار است که همه ما از آن آگاه هستیم. اما آیا ذهن ما توانایی یادگیری چیزهای جدیدی را دارد که در طول روز با آنها مواجه نشده ایم؟

در سال های اخیر تحقیقات زیادی در این زمینه برای پاسخ به این سوال انجام شده است مثبت داد اما آنچه مهم است این است که ذهن ما وقایع را از طریق حواس 5 گانه خود درک و پردازش می کند. از میان این حواس، تنها حس شنوایی اطلاعات خارجی را در طول خواب پردازش می کند تا موقعیت بدن انسان را نسبت به محیط اطرافش تجسم کند. اکنون تحقیقات نشان داده است که می توان از این ویژگی ذهن برای یادگیری استفاده کرد. البته باید به خاطر داشت که در این مورد یادگیری گسترده نیست، اما هنوز فرصتی برای یادگیری وجود دارد.

در زیر توجه شما را به چند نمونه از یادگیری اطلاعات در هنگام خواب جلب می کنم:

1. یادگیری کلمات در زبان های دیگر: در آزمایش های اخیر، محققان تلاش کردند تا کلمات هلندی را به دو گروه از مردم آلمان آموزش دهند. برای انجام این آزمایش، آنها این افراد را در اتاق های جداگانه خوابانده اند. در هنگام خواب، اولین گروه از سوژه ها صداهای کلمات هلندی را همراه با معانی آنها در آلمانی پخش می کردند. گروهی که در خواب به صداهای کلمات گوش می دادند در ترجمه کلمات هلندی بهتر عمل کردند. محققان برای اطمینان از اینکه این یادگیری در هنگام خواب اتفاق می‌افتد و نه در نتیجه گوش دادن افراد، این فایل صوتی را برای افرادی که درگیر فعالیت‌های روزانه مانند کار، پیاده‌روی و غیره بودند، پخش کردند. جالب اینجاست که این گروه به اندازه گروهی که هنگام خواب به فایل ها گوش می دادند نمی توانستند کلمات را ترجمه کنند.

یادگیری در هنگام خواب2. یادگیری مهارت های موسیقی: در این مطالعه، محققان دو گروه از نوازندگان خوش آهنگ را کنار هم قرار دادند و در حالی که گروه اول خواب بودند، یک قطعه گیتار نواختند. پس از بیدار شدن از هر دو گروه خواسته شد تا یک قطعه موسیقی اجرا کنند. با شنیدن این آهنگ در خواب، گروه در کمال ناباوری تمام قطعه را اجرا کردند، بدون هیچ سابقه و خاطره ای از آن.

3. محل اشیاء: در سال 2013 محققان از تعدادی از افراد مسن (که ذهن آنها عمدتاً خاطرات را در حافظه کوتاه مدت ذخیره می کند) خواستند تا با کمک رایانه یک جسم خاص را به مکان مشخصی روی صفحه متحرک منتقل کنند. پس از انتخاب محل مورد نظر و قرار دادن سوژه در آن قسمت، صدای خاصی به گوش رسید. شرکت کنندگان در این آزمایش سپس به مدت 1.5 ساعت خوابیدند. در حین خواب، صدایی که هنگام جابجایی یک شی بر روی صفحه نمایش پخش می شد برای گروهی از افراد پخش می شد. توجه داشته باشید که تمامی فایل‌های صوتی پخش شده در آزمایش‌های فوق در مرحله خواب عمیق شرکت‌کنندگان آزمایشی بوده است، بنابراین یادگیری حاصل از شنیدن نیست.

جای تعجب نیست که وقتی افراد از خواب بیدار می شوند، حافظه آنها مختل می شود، اما گروهی که صدا را تجربه کردند، حافظه قوی تری داشتند و شی را با دقت بیشتری در محل مورد نظر قرار دادند.

4. دسته حافظه: دانشمندان بر این باورند که مغز ما از یک سیستم علامت گذاری ویژه برای به خاطر سپردن خاطرات استفاده می کند. اساس این سیستم این است که حافظه هایی که در بلندمدت اهمیت بیشتری دارند و حافظه های کوچکتر جایگزین حافظه های کوتاه مدت دیگر می شوند. با این حال این سیستم قابلیت هک با استفاده از صدا را دارد!

تحقیقات اخیر نشان می دهد که اگر اتفاقات غیر مهم با صدا همراه باشد و در زمان های مختلف به این صدا گوش دهیم، ذهن ما حافظه را مهم می داند و آن را برای مدت طولانی تری حفظ می کند.

چگونه یادگیری خود را در هنگام خواب بهبود دهیم؟

تاکنون ثابت کرده‌ایم که ذهن ما توانایی یادگیری در هنگام خواب را با استفاده از حس شنوایی دارد. با این حال، از آنجایی که این قوه شنوایی به طور گسترده در طول خواب فعال نیست، یادگیری به طور کامل و دقیق انجام نمی شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در طول خواب می‌توانیم از ظرفیت محدود ذهن خود برای یادگیری مطالب جدید استفاده کنیم، مطالبی که در طول روز آموخته‌ایم و می‌خواهیم آن‌ها را در حافظه بلندمدت ذخیره کنیم و مطالب مورد علاقه را یاد بگیریم. بدیهی است که اگر از مواد سنگین استفاده کنیم، یادگیری ما بسیار محدود و بی ارزش خواهد بود.

یادگیری در هنگام خواب

با تکنیک های زیر می توانید یادگیری خواب خود را بیشتر تقویت کنید:

  • خواندن قبل از خواب: یکی از عادت های خوب مطالعه که بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند، خواندن کتاب قبل از خواب است. در نتیجه این کار، اطلاعات جدید در هنگام خواب بیشتر در مغز ما تجزیه و تحلیل می شود و وقتی خواب می بینیم این اطلاعات در این زمینه گسترش می یابد.
  • قبل از خواب بررسی کنید: اگر به جزئیات نیاز دارید، قبل از خواب آن را بررسی کنید! این کار علاوه بر به خاطر سپردن اطلاعات، باعث می شود که مغز آن اطلاعات را مجدداً برچسب گذاری کند و آن را در دسته ای از اطلاعات مهم تر ذخیره کند.
  • فایل اطلاعات را بشنوید: با توجه به اطلاعات این مقاله، قطعا اهمیت این موضوع را می دانید.
  • وقت خواب: دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که خوابیدن بین ساعت ۸ تا ۱۱ شب. بهترین زمان است زیرا در این صورت مدت زمانی که در خواب عمیق خواهید بود بیشتر خواهد بود.

نتیجه

یک سوم زندگی هر فرد در خواب سپری می شود. طیف بسیار گسترده ای برای یادگیری مطالب جدید، بررسی اطلاعات و داده های به دست آمده، تثبیت خاطرات و غیره. بسیاری از افراد همیشه زمان کافی برای انجام تمام فعالیت های مورد نظر خود در یک روز ندارند یا افراد سعی می کنند از تمام ظرفیت زمانی موجود برای انجام آن استفاده کنند. به پیشرفت هر چه بیشتر دست یابد. بسیاری از دانش آموزان ترجیح می دهند مطالب درسی را به هر نحوی که می توانند در حافظه بلند مدت خود ذخیره کنند تا مجبور به مرور مجدد آن نباشند. اکنون می توانیم از دوره خواب برای تثبیت و گسترش ثروت خود استفاده کنیم.