سلاح های مدرنی که حتی می‌توانند خطرناک تر از بمب هسته ای باشند


30 جولای 1402 در 12:47 ب.ظ

شاید جنگ هسته ای بزرگترین ترس بشریت باشد. اما سلاح هایی در دنیا وجود دارند که می توانند خطرناک تر از بمب هسته ای باشند و بسیاری از مردم را بکشند.

در پایان جنگ جهانی دوم بود که آمریکایی ها از بمب اتم به عنوان برگ برنده خود استفاده کردند. این بمب موفق شد ژاپن سرسخت را وادار به تسلیم کند و البته دیگر قدرت های جهانی را به وحشت انداخت. آمریکا به اولین ابرقدرت جهان تبدیل شده بود. با این حال، برخی در آمریکا معتقدند که اگر تنها یک کشور بمب هسته ای داشته باشد، صلح جهانی به خطر خواهد افتاد. به همین دلیل اسرار ساخت آن برای شوروی فاش شد.

آزمایش های وحشتناک هر دو طرف در طول جنگ سرد به جایی رسید که خطر نابودی همه مردم روی کره زمین به دلیل جنگ هسته ای احساس شد. سال ها از پایان جنگ سرد می گذرد و اکنون کشورهای آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، پاکستان، هند، کره شمالی و اسرائیل دارای بمب هسته ای هستند. بمب‌هایی که این کشورها در اختیار دارند بسیار قوی‌تر از بمب‌هایی هستند که روی سر مردم هیروشیما افتاد.

نگاهی به 3 سلاح وحشتناک که ممکن است خطرناکتر از بمب هسته ای به نظر برسند

در واقع این بمب ها می توانند میلیون ها نفر را بکشند و افراد زیادی را درگیر مشکلات ناشی از تشعشعات کنند. با این حال، سلاح هایی وجود دارند که می توانند خطرناک تر از بمب هسته ای باشند.

سلاح های بیولوژیکی

یک سلاح خطرناک تر، بمب هسته ای است

سلاح های بیولوژیکی شامل ویروس های مضر، باکتری ها، قارچ ها و حشرات است. استفاده از سلاح های بیولوژیکی در درگیری غیرقانونی تلقی می شود. اما تجربه نشان می دهد که وقتی موجودیت یک کشور در خطر است، هیچ قانونی مهم نیست. این سلاح ها می تواند صدمات زیادی به غیرنظامیان وارد کند و ظرفیت داخلی یک کشور را درگیر کند. در واقع، یک سلاح بیولوژیکی در مقیاس بزرگ می تواند حتی خطرناک تر و ضعیف تر از یک بمب هسته ای باشد.

مهمتر از همه، وقتی یکی از طرفین درگیری از سلاح بیولوژیکی استفاده می کند، دیگر کنترلی بر آن نخواهد داشت. البته سلاح های بیولوژیکی آنقدرها هم جدید نیستند و از زمان های قدیم مورد استفاده قرار گرفته اند. مثلاً گاهی قلعه ای را محاصره می کردند و مردم داخل آن قصد تسلیم نداشتند. در این صورت دشمن لاشه های متعفن حیوانات یا اجساد قربانیان طاعون را به داخل قلعه پرتاب می کرد.

یک سلاح خطرناک تر، بمب هسته ای است

بعدها در جنگ بین انگلستان و فرانسه از سلاح های بیولوژیکی نیز برای فتح مناطق بیشتری در آمریکا استفاده شد. در این جنگ، پتوهای آلوده به آبله به سرخپوستان آمریکا داده شد تا از جنگیدن در حمایت از فرانسه جلوگیری کنند. با این حال، با پیشرفت بشریت، سلاح های بیولوژیکی پیچیده تر می شوند. مشکل این است که کنترل سلاح های بیولوژیکی بسیار دشوار است و بسیاری از کشورها می توانند مخفیانه آنها را توسعه دهند.

همچنین هزینه ساخت یک سلاح بیولوژیکی بسیار کمتر از بمب هسته ای است و در برخی موارد می تواند حتی خطرناک تر باشد. به یاد داشته باشید که در سال های اخیر، بسیاری اعلام کرده اند که کرونا یک ویروس آزمایشگاهی ساخته دست بشر است. این ویروس تمام دنیا را گرفته است. آیا ممکن نیست در آزمایشگاه های مخفی کشورهای قدرتمند ویروسی (بخوانید سلاح) خطرناکتر و کشنده تر از کرونا و البته بدتر از بمب هسته ای وجود داشته باشد؟

هوش مصنوعی

یک سلاح خطرناک تر، بمب هسته ای است

سلاح ویژه و پیشرفته مجهز به هوش مصنوعی هنوز ظاهر نشده است. البته پیش از این در گجت نیوز در مقاله ای جداگانه به ترسناک ترین کاربردهای نظامی هوش مصنوعی پرداختیم. اما هیچ یک از موارد ذکر شده را نمی توان سلاحی خطرناکتر از بمب هسته ای دانست. ایلان ماسک پیشتر در سال 2014 گفته بود که نادیده گرفتن خطرات هوش مصنوعی یک خطای بزرگ انسانی است.

به گفته وی، هوش مصنوعی شیطانی تنها متعلق به فیلم های علمی تخیلی نیست و به راحتی می تواند در ارتش های مختلف ظاهر شود. در واقع، ایلان ماسک یک سلاح مبتنی بر هوش مصنوعی را حتی خطرناک تر از بمب هسته ای می داند. به وضعیت جنگ سرد نگاه کنید. دو ابرقدرت جهان با تب و تاب در حال ساخت سلاح های مرگبار و مخرب بودند و هر روز سلاح وحشتناک تری را ارائه می کردند.

هوش مصنوعی

بعید نیست که کشورها در استفاده از هوش مصنوعی برای مقاصد نظامی با وضعیت مشابهی مواجه شوند. در نتیجه این تلاش جنگی، هوش مصنوعی ممکن است تا جایی پیش برود که روزی همه انسان ها را به بردگی بگیرد یا به طور کلی آنها را از روی زمین محو کند. در این صورت قطعا هوش مصنوعی به عنوان یک سلاح خطرناکتر از بمب هسته ای خواهد بود.

سلاح شیمیایی

یک سلاح خطرناک تر، بمب هسته ای است

سلاح‌های شیمیایی گاهی می‌توانند حتی خطرناک‌تر از بمب‌های هسته‌ای باشند. البته در چندین کنوانسیون بین المللی نیز ممنوع است و کاربر باید در مجامع بین المللی پاسخگو باشد. علاوه بر این، این سلاح ها بارها در جنگ های مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند و تجربه وحشتناکی را ایجاد کرده اند. جالب اینجاست که آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی، به کشورش اجازه استفاده از سلاح های شیمیایی در جنگ جهانی دوم را نداد، زیرا او شخصاً وحشت سلاح های شیمیایی را در جنگ جهانی اول تجربه کرد.

با این حال، صدام حسین در طول جنگ ایران و عراق از سلاح های شیمیایی استفاده کرد و علاوه بر پرسنل نظامی باعث کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان شد. علاوه بر این، برخی منابع مدعی هستند که بشار اسد در جریان جنگ داخلی سوریه نیز از سلاح های شیمیایی علیه مخالفان خود استفاده کرده است. برخی دولت روسیه را به استفاده مکرر از عوامل شیمیایی برای کشتن مخالفان خود متهم می کنند.

قربانیان بمباران شیمیایی

درست است که یک بمب هسته ای شعاع زیادی را می پوشاند. اما برخی منابع ادعا می کنند که سلاح های شیمیایی جدید در این منطقه حتی خطرناک تر و بدتر از بمب هسته ای هستند. مشکل این است که برخی از عوامل شیمیایی می توانند باعث فلج یا آب شدن پوست بدن شوند. همچنین فرد مبتلا ممکن است سال ها از مشکلات حاد تنفسی رنج ببرد.

اما آنچه که سلاح های شیمیایی را خطرناک تر از بمب های هسته ای می کند، پیامدها و مقیاس تأثیر آنها نیست. طراحی، ساخت، نگهداری و استفاده از بمب هسته ای دشوار و پرهزینه است و تنها تعداد انگشت شماری از کشورها به آن دسترسی دارند. با این حال، برعکس، حتی بسیاری از کشورهای کوچک نیز موفق شده اند ذخایر خود را با سلاح های شیمیایی پر کنند.