صادرات یک درصدی ایران از مناطق آزاد/ عبدالملکی در اندیشه جهانی کردن مناطق آزاد!


صادرات مناطق آزاد

اقتصاد 24- دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور چهارشنبه شب در برنامه تلویزیونی «صف اول» گفت: به دنبال بین المللی سازی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران هستیم، در حال مذاکره با 12 کشور هستیم و به یک نتیجه رسیدیم. توافق با 4 کشور عمان، سوریه، ازبکستان و قزاقستان. مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در 18 ماهه نخست دولت سیزدهم 30 میلیارد دلار ارز غیرنفتی برای کشور تامین کردند.

معاون پژوهشی و آموزشی مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگری با اشاره به تاریخچه مناطق آزاد در جهان خاطرنشان کرد: تاریخچه مناطق آزاد با اعطای معافیت هایی به قرن شانزدهم -میلادی در آن زمان بازمی گردد. اما در سال 1888، اولین منطقه آزاد تجاری در جهان در بندر هامبورگ و منطقه آزاد در سنگاپور، هنگ کنگ نیز قبل از جنگ جهانی شکل گرفت. از مناطق آزاد کنونی با ظهور شانون در ایرلند پس از جنگ اطلاع دارید.جنگ جهانی دوم آغاز شد.


بیشتر بخوانید: بلاتکلیفی مناطق آزاد ایران بین برنامه ششم و هفتم توسعه


وی همچنین افزود: تجارت آزاد، تولید صادرات محور و سیاست مقررات زدایی سه سرمایه اصلی در تشکیل مناطق آزاد است.

روزبهان با اشاره به عملکرد مناطق آزاد خاطرنشان کرد: با همه تلاش ها، مناطق آزاد در ایران با اهداف خود فاصله دارند. به عنوان مثال، در شاخص صادرات، 75 درصد صادرات چین از مناطق آزاد این کشور بوده است، اما این رقم در ایران یک درصد است و سهم مناطق آزاد از شاخص سرمایه گذاری خارجی در ایران نزدیک به 10 درصد است. ، که مطابق با پیش بینی است. با این حال معتقدم ایده مناطق آزاد موفق است، اما باید اذعان داشت که این ایده هنوز هدف اصلی خود را در کشور ما نشان نداده است.