جنگ دلار و بازارساز بالا گرفت


افزایش قیمت دلار امروز

اقتصاد 24- قیمت دلار از روز پنجشنبه حرکت صعودی خود را آغاز کرد و 48 هزار تومان از کف کانال فاصله گرفت. این در حالی بود که دلار روز پنجشنبه به انتهای کانال 48 هزار تومانی رسید و انتظار می رفت در هفته جاری با ادامه روند نزولی وارد کانال 47 هزار تومان شود.

به نظر می رسد در میدان فردوسی جنگ قیمت دلار بالا گرفته و فراز و نشیب های بازار سعی دارند نبض بازار را در دست بگیرند و در مسیر دلخواه حرکت دهند. به همین دلیل است که دلار یک روز به انتهای کانال 48 هزار تومان می رسد و روز دیگر سقف همان کانال را لمس می کند.

پیش از این معامله گران ارز اعلام کرده بودند که اگرچه دلار آماده کاهش قیمت است، اما راه سختی برای ورود به کانال 47 هزار تومانی در پیش دارد. دو مرز حمایتی در کانال 48 هزار تومانی دلار وجود داشت. یکی 48800 دلار و دیگری 48300 دلار است.

دلار روز پنجشنبه هر دوی این مرزها را از دست داد. اما به سرعت افت قیمت خود را جبران کرد و دوباره بالا رفت. کارشناسان اقتصادی دلیل کاهش قیمت دلار را تلاش بازارساز می دانند که تحت هر شرایطی سعی در پایین نگه داشتن قیمت داشت اما ماهیت بازار صعودی است. به عبارت دیگر در شرایط کنونی از یک سو بازارساز سعی در کنترل قیمت دلار دارد و از سوی دیگر بازار آزاد سعی دارد کمی خود را بالا بکشد و به سمت کانال های بالاتر حرکت کند.


بیشتر بخوانید: ردپای توافق در بازار دلار


البته روند شاخص های اقتصادی و برخی اخبار سیاسی نیز بدون تغییر نمانده است. گزارش بانک مرکزی هفته گذشته منتشر شد. گزارشی که نشان می دهد سهم پول در نقدینگی ایران رکورد ۱۱ ساله را شکسته است. این مشکل به تنهایی واقعیت اقتصاد ایران را آشکار می کند و نشان می دهد که به زودی پول قدرتمندی وارد بازار می شود که ممکن است بازارها به ویژه بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد.

کارشناسان اقتصادی پیش از این هشدار داده بودند که با وجود تلاش بازارساز برای کنترل قیمت دلار، واقعیت اقتصاد ایران متفاوت است و بازار را به سمت دیگری سوق خواهد داد.

علاوه بر این خبر تنش میان ایران و آمریکا بر سر موضوع نفتکش ها بالا گرفته و وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که یک نیروی ضربت دریایی به همراه یگانی از تفنگداران دریایی خود به خلیج فارس اعزام خواهد کرد. این عوامل همچنین به نظر می رسد که چشم انداز سیاسی ایران را تیره و تار کرده و بازار را شوکه کرده است. حال باید منتظر قدم بعدی بازار و بازارساز باشیم.

منبع: تجارت نیوز