کشف چندین نقاشی مخفی و مرموز در معابد مصر باستان!


باستان شناسان در اقدامی نوآورانه مجموعه ای از نقاشی های مصر باستان را به روشی جدید با استفاده از آخرین فناوری تصویربرداری مورد بررسی قرار دادند. طی این تحقیقات تغییراتی در دو تصویر که قبلا از دید پنهان بودند کشف شد. به گفته دانشمندان، این یافته ها می تواند حاوی دانش جدیدی در مورد هنر نقاشی مصر باستان و رامسس دوم، فرعون معروف این امپراتوری باستانی باشد.

تکنیک های عکاسی شیمیایی، عکاسی چندطیفی یا فراطیفی و فلورسانس اشعه ایکس از دیرباز در مطالعات آزمایشگاهی باستان شناسی مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، در اقدامی نوآورانه، محققان از دوربین های قابل حمل پیشرفته برای اعمال این فناوری های عکاسی در محل دو نقاشی مصری با قدمت بیش از 3000 سال استفاده کردند.

هدف آنها از این مطالعه بررسی آثار نقاشی از منظر هنری است. آنها می خواهند یاد بگیرند که چگونه نقاشی بکشند و ویرایش کنند. این اثر می تواند اطلاعات جدیدی در مورد هنر مصر باستان و اعتقادات آنها در مورد نقاشی به ما بدهد.

زیبایی شناسی مصری و ریش رامسس دوم

گوشه های پنهان نقاشی های مصر باستان
نقاشی دست پنهان معبد منا

یکی از این دو نقاشی متعلق به معبد منا، کاتب مشهور مصری از زمان آمنهوتپ سوم است. در یکی از صحنه های معبد منا، او و همسرش اوزیریس، یکی از قدرتمندترین خدایان مصر باستان را ستایش می کنند. منا دست‌هایش را جلوی صورتش بالا می‌برد، اگرچه دست سومی زیر دست‌ها پنهان است که نشان می‌دهد تصویر تغییر کرده است.

مصر شناسان از قبل این دست پنهان را می دانستند. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که دست سوم از نظر طراحی و متریال با دست دوم بسیار متفاوت است. به گفته محققان، این نشان می دهد که بر خلاف نظر قبلی، نقاشان مصری یک گروه ثابت نبوده و چندین گروه روی یک نقاشی کار می کردند. همچنین تغییر شکل و گرفتن دست می تواند معنای نمادینی داشته باشد که ما از آن بی اطلاعیم.

کشف زوایای پنهان نقاشی های مصر باستان
پرتره رامسس دوم در معبد نختامون

دومین نقاشی در معبد نختامون، روحانی، پرتره ای از رامسس دوم، سومین فرعون از سلسله نوزدهم مصر است که از 1279 تا 1213 قبل از میلاد حکومت می کرد. این نقاشی رامسس دوم را با ریش نشان می دهد. این یک ویژگی نادر در نقاشی های مصری، به ویژه نقاشی های فراعنه است. یکی دیگر از ویژگی های کمیاب و جالب این پرتره، سیب آدم است که در دیگر نقاشی های مصری یافت نمی شود.

مصریان به هنر کامل و زیبایی بهشتی در نقاشی اعتقاد داشتند. اما این پرتره رامسس دوم. این ویژگی ها را ندارد، به همین دلیل است که برای مدت طولانی باستان شناسان را متحیر کرده است. عکس‌های جدید نشان می‌دهند که این نقاشی طی سال‌ها اصلاح شده است و برخی از تغییرات مربوط به دوره‌های بعدی هنر مصر است.

به گفته دانشمندان، اصلاح این نقاشی در طول سال ها باعث شد که برخی از عناصر آن حتی شکل خود را از دست بدهند. ظاهر اشکالی مانند سیب آدم و ریش ممکن است نشان دهد که چگونه تلاش برای اصلاح یک اثر هنری در مصر باستان از حالت کامل و بهشتی آن خارج شده است.

از دیگر نکات جالب این پرتره، کشف گردنبند شبیو در لایه های زیرین است. این گردنبند در زمان رامسس دوم ناشناخته بود و در دیگر پرتره های او دیده نمی شود. در این نقاشی، گردنبند وسهخ که در سلسله نوزدهم بسیار مورد استفاده قرار می گرفت، جایگزین شد.