ریزش سنگین شاخص کل بورس چرا تمامی ندارد؟/ توصیه مهم به سهامداران خُرد


کاهش شاخص کل بورس

اقتصاد 24- میناسادات حسینی: سایر اخبار مثبت مانند “گزارش سود سه ماهه خوب منتشر شده توسط شرکت های محدود” آسیبی به سهامداران دوا نمی رساند. وقتی سهامدار خرد تصمیمات نابهنگام و رانت اطلاعات را می بیند فرار را انتخاب می کند و نمی توان او را مقصر دانست.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روز دوشنبه 5 تیر 1402 با افت 64 هزار واحدی به رقم یک میلیون و 956 هزار واحد رسید و باعث ایجاد رعب و وحشت در بازار سرمایه شد.

فشار فروش در بورس تهران

به گفته تحلیلگران بورس، ارزش پرتفوی سهامداران خرد نسبت به شاخص کل بورس افت بیشتری را تجربه کرده است و این گواه دستکاری شاخص کل بورس است.

به گزارش اقتصاد 24، این روزها دست فروشان در بازار سرمایه؛ به طوری که ارزش کل صف های خرید 12 درصد کاهش و ارزش کل صف های فروش با 33 درصد افزایش به 1249 میلیارد تومان رسید.

اما سوال اصلی این است که سقوط شدید شاخص کل بورس ادامه دارد؟ و آیا سهامداران در این شرایط باید سهام خود را حفظ کنند یا بفروشند؟

شوک برای سهامداران خرد با تصمیمات نابهنگام

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اکوتان 24 اظهار داشت: ریسک هایی مانند افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها، افزایش تعرفه فولاد و غیره آرام آرام وارد بورس شد و تحمیل این ریسک ها به صورت ناخواسته بر بازار سهام فشار وارد کرد. بازار سهام بازار سرمایه باعث ایجاد و کاهش ارزش معاملات و پایین آمدن بازار سهام شد.

پیام الیاس کردی

وی با بیان اینکه این ریسک ها پایان ناپذیر به نظر می رسد، ادامه داد: این ریسک ها می تواند آسیب جدی به بازار سرمایه وارد کند.

آیا بحران بورس پایانی دارد؟

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بازارها عموما در اوج مستی و سرخوشی می میرند و در اوج ناامیدی اوج می گیرند و بالا می روند.

الیاس کردی در توضیح این موضوع ادامه داد: اگر به سال گذشته یعنی به طور مشخص اواخر تابستان و اوایل پاییز برگردیم، دیدیم که هیچکس به بورس اعتقادی ندارد و همه می گویند کار بازار سرمایه تمام شده است. اما دیدیم که از آبان ماه بازار سهام روند صعودی عجیبی را آغاز کرد و شاخص کل بورس تهران 103 درصد رشد کرد.

منفی یکنواخت در بازار سهام وجود ندارد

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: از سوی دیگر، بورس در مردادماه 1398 با از دست دادن 48 درصد از ارزش خود در اوج سرخوشی، «رکود» کرد. پس فراموش نکنیم که نه این نگاتیوهای یکدست و نه رنگ سبز زیبا در بازارها ماندگاری ندارند.


بیشتر بخوانید: بلایی که وکلا و فعالان بازار با چراغ سبز سازمان بورس بر سر سهامداران آوردند/ آیا ریزش شدید شاخص کل بورس تهران ادامه دارد؟


الیاس کردی با اشاره به اینکه “خورشید در جایی که تاریک ترین نقطه شب است طلوع می کند”، افزود: به دوستانی که با دید کوتاه مدت به بورس نگاه می کنند توصیه می کنم کمی نسبت به بازار بورس بی خیال باشند. کوتاه مدت، با توجه به ریسک های غیرمنتظره، اما اگر به دو سال آینده نگاه کنند، احتمالا چشم انداز مثبت تری برای بازده سهام خواهند دید.

چه کسی مسئول زیان سهامداران است؟

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال اقتصاد 24 مبنی بر اینکه بر اساس بندهای 9 و 11 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار، نقش سازمان بورس جلوگیری از حوادثی است که منافع سهامداران خرد در بورس را تهدید می کند. آیا در حال حاضر این قانون نقض می شود؟» » وی گفت: اکثر سهامداران از سازمان بورس انتظارات غیرواقعی دارند.

الیاس کردی خاطرنشان کرد: متأسفانه ما فکر می کنیم که رئیس سازمان بورس مسئول تمام اتفاقاتی است که در بورس می افتد، در حالی که وقتی تصمیمات اقتصادی در کشور گرفته می شود، هر چند بورس ما متاثر از آن باشد؛ در حالی که تصمیمات اقتصادی در کشور اتخاذ می شود. اما رئیس سازمان بورس کاری جز اعتراض نمی تواند بکند.

وی ادامه داد: اختیارات و اختیارات مجید عشقیس رئیس سازمان بورس بسیار محدودتر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم. انتظاراتی که از رئیس سازمان بورس داریم باید انتظارات واقعی باشد نه غیرواقعی.